Self-reg w edukacji
Kiedy nauczyciele chcą dowiedzieć się, jak uczynić samoregulację częścią swojej praktyki nauczania,
często zadają jedno pytanie:
Jak?
Najnowsza książka Stuarta Shankera i Susan Hopkins "Self-Reg w edukacji" odpowiada na to pytanie, prezentując praktyczne narzędzia i strategie wspierające samoregulację uczniów. Autorzy, czołowi eksperci w dziedzinie edukacji i psychologii wyjaśniają pojęcia związane z samoregulacją, jej znaczeniem dla procesu uczenia się oraz przestawiają konkretne techniki i metody pracy z uczniami, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności takie jak:
ŚWIADOMOŚĆ EMOCJI
RADZENIE SOBIE ZE STRESEM
KONCENTRACJA UWAGI
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
Jej kolejne rozdziały mówią o tym, jak włączyć samoregulację do codziennej praktyki nauczania, jak projektować klasy, planować zajęcia i rozwijać umiejętności emocjonalne u dzieci we wszystkich grupach wiekowych. Każdy rozdział to liczne przykłady z praktyki oraz ćwiczenia, które można zastosować do pracy z uczniami. To inspirujący przewodnik dla nauczycieli, który pragną stworzyć środowisko szkolne sprzyjające całościowemu rozwojowi - zarówno intelektualnemu, jak i emocjonalnemu.
Ramowy model Self-Reg obejmuje pięcioobszarowy model samoregulacji oraz metodę składającą się z pięciu praktyk. Tych pięć obszarów Self-Reg to:
obszar biologiczny, obszar emocji, obszar poznawczy, obszar społeczny, obszar prospołeczny.
Esencja Self-Reg zawiera się w słowach: każde dziecko jest inne. Coś, co dla jednego dziecka jest pozytywnym stresorem – na przykład nauka czytania lub opanowanie podstaw matematyki – dla innego jest stresorem negatywnym. By sprostać tym różnicom indywidualnym, które stanowią samo sedno rzeczywistości nauczania, potrzebny jest nieustanny proces odkrywania, w którym wciąż na nowo zadajemy sobie pytanie, dlaczego dany uczeń postępuje lub reaguje w taki, a nie inny sposób – albo dlaczego my to robimy; co możemy zmodyfikować lub zmienić, żeby uczeń nie był tylko gotowy, ale wręcz chętny do nauki; i czy to, co robimy, pomaga uczniowi stać się spokojnym, skoncentrowanym i uważnym, czy też odnosi wręcz przeciwny skutek.
(fragment książki)
Stuart Shanker – profesor York University w Toronto, autor wielu publikacji oraz książek naukowych z zakresu psychologii. Jego książka „SELF-REG” okazała się przełomową dla rodziców. Autor proponuje w niej naukę samoregulacji, mającej pomóc dzieciom samodzielnie zmienić ich zachowanie. Identyfikacja i zarządzanie emocjami pozwalają najmłodszym powrócić do stanu zrównoważenia, który jest niezbędny do ich rozwoju. Mocno poparte wiedzą naukową techniki Stuarta Shankera wywarły znaczący wpływ na dzieci i ich rodziców. Efektem programu przeprowadzanego przez autora wśród setek tysięcy kanadyjskich dzieci była znacząca poprawa w zakresie zachowania i osiąganych wyników w nauce. Stuart Shanker jest także założycielem The MEHRIT Centre, które wdraża metodę Self-Reg w szkołach na całym świecie – od Kanady po Daleki Wschód.
Susan Hopkins – dyrektor wykonawcza The MEHRIT Centre, doświadczona pedagożka, która przez ostatnie dwie dekady pracowała we wszystkich obszarach edukacji. Mocno wierzy w potencjał każdego dziecka oraz w to, że dobro wszystkich nauczycieli powinno być priorytetem w szkołach. Susan prowadziła prezentacje dotyczące Self-Reg i współpracowała ze szkołami i społecznościami w całej Kanadzie, a także odegrała kluczową rolę w rozwoju TMC – popularnych i skutecznych kursów internetowych z Self-Reg