"Jesteś kimś wyjątkowym 2. Relaksacje dla (nieco) starszych dzieci" okiem specjalistki

Recenzja Iwony Czesiul-Budkowskiej, autorki bloga www.biblioteczka-apteczka.pl
Blog Biblioteczka apteczka objął książkę patronatem medialnym
***
„Wyobraź sobie, że leżysz w miękkiej trawie. Wokół szumią drzewa, powietrze ma zapach lasu i kwiatów , słyszysz od czasu do czasu świerszcze w trawie lub przelatującą pszczołę…”
Bajki terapeutyczne możemy podzielić na psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne i relaksacyjne i właśnie te ostatnie chciałabym dzisiaj polecić Waszej uwadze. Czasy mamy trudne i dzieciom bardzo przyda się wsparcie, które oferują bajki relaksacyjne. W zeszłym roku, na początku pandemii, nieocenioną pomoc dla wielu rodziców stanowiła książka „Jesteś kimś wyjątkowym. Relaksacje dla dzieci”, zawierająca opowiadania, które wykorzystują techniki wizualizacji i pozytywnych afirmacji. Po takie teksty możemy sięgać, kiedy chcemy uspokoić przebodźcowanego malucha po intensywnym, pełnym emocji dniu, wyciszyć go przed snem, albo złagodzić napięcie u dziecka, które przeżyło jakąś trudną sytuację.
Teraz potencjał opowiadań relaksacyjnych mogą docenić rodzice dzieci starszych, ponieważ właśnie ukazała się druga część książki Martyny Brody, tym razem skierowana do dzieci w wieku 6-12 lat. Wiek docelowego odbiorcy to nie jedyna różnica. Część druga jest również bardziej edukacyjna. Techniki wizualizacyjne nie służą wyłącznie relaksacji i zapewnieniu spokojnego snu. Równie dobrze sprawdzają się w kształtowaniu postaw i zachowań. Historyjki zawarte w drugiej części łączą w sobie te dwie funkcje wizualizacji. Możemy je oczywiście wykorzystywać w celu ułatwienia starszakowi odprężenia i redukcji napięcia psychicznego. To szczególnie istotne obecnie, kiedy związane z pandemią poczucie zagrożenia, izolacja i trudy nauczania zdalnego spowodowały wzrost poziomu stresu i zaburzeń lękowych u dzieci. Możemy je również stosować, kiedy chcemy wpłynąć na nastrój albo nastawienie dziecka np. dodać wiary w siebie i swoje możliwości, zmotywować do działania, zredukować lęk przed tym co nowe, nieznane, zmienić sposób myślenia o problemie/czekającym je wyzwaniu. W 12 opowiadaniach zawartych w książce znajdziemy m.in. takie cele psychoedukacyjne: obniżenie lęku przed zmianą, podniesienie samooceny, odkrywanie swoich mocnych stron, akceptacja ciała i wszystkich emocji, wzmocnienie umiejętności korzystania ze swojego potencjału itd.
Zapoznając starsze dzieci z technikami wizualizacyjnymi, wyposażamy je w narzędzie do regulowania emocji i poprawy samopoczucia, z którego w przyszłości będzie mogło korzystać samo.
Kolejną zaletą wizualizacji jest poprawa koncentracji (a z tym wiele dzieci ma obecnie problem). I przede wszystkim rozwijanie wyobraźni. To bardzo ważne w dzisiejszych czasach, kiedy dzieci są bombardowane obrazami z bajek, filmów, gier, aplikacji i bogato ilustrowanych książek i bardzo rzadko muszą sobie coś same wyobrazić. A przecież wyobraźnia i kreatywność to bardzo ważne kompetencje, które warto rozwijać.
W książce znajdziemy szczegółową instrukcję czytania wizualizacji, 2 teksty relaksacyjne służące rozluźnieniu się dziecka („Kosmiczny odkurzacz”, „Spokojne ciało”), teksty z wizualizacjami, które realizują dodatkowe cele psychoedukacyjne i związane z opowiadaniami pytania do wspólnego zastanowienia się. Historie najlepiej czytać po rozluźnieniu ciała przy pomocy tekstu relaksacyjnego albo wykonaniu ćwiczeń oddechowych. W zależności od pory dnia, czytanie można zakończyć formułą wyjścia z relaksacji i pytaniami, albo wybrać opcję do zasypiania. Autorka zachęca do odpowiedniego modyfikowania relaksacji, żeby dostosować je do indywidualnych potrzeb własnego dziecka, a także i do tworzenia swoich relaksacji (na podstawie zamieszczonego wzoru). Na końcu książki znajdziemy również propozycję relaksacji, które mogą pomóc odnaleźć spokój dorosłym.
