Czy Chip Kidd wie wszystko o projektowaniu graficznym? No cóż...

2018-07-20
Czy Chip Kidd wie wszystko o projektowaniu graficznym? No cóż...

„Nic nie poradzę, ta książka jest genialna. Zawiera większość tego, co należy wiedzieć o projektowaniu graficznym. Ale uwaga! Chip Kidd nie uczy projektowania. Uczy myślenia. Niektórzy twierdzą, że to jedno i to samo” - tak Marcin Wicha pisze o książce „Start. Design dla nastolatków i nie tylko” autorstwa Chipa Kidda, genialnego projektanta.

Zrewolucjonizował sztukę projektowania książek, inspirując przy tym innych i nie dając się... marketingowi. W USA ma status gwiazdy. Stworzył tysiąc okładek, a każda jest wyjątkowa (rocznie około 75). „Time Out New York” ogłosił, że historię projektowania książek można podzielić na dwie epoki: przed Chipem Kiddem i po nim. Do historii projektowania przeszedł ikoniczny już rysunek szkieletu Tyranozaura, który Kidd zaprojektował dla powieści Michaela Crichtona „Jurassic Park”. Tak, to jest ten sam dinozaur, który promuje serię filmów „Park Jurajski”. Kto by się spodziewał takiego sukcesu?




Przygotował okładki do książek takich autorów jak m.in.: Bret Easton Ellis, Haruki Murakami, Dean Koontz, Cormac McCarthy, Frank Miller, Michael Ondaatje Alex Ross, Osama Tezuka, Donna Tartt, John Updike Chrles Schulz, Neil Gaiman i wielu innych.






Chip Kidd studiował projektowanie graficzne w Penn State, jednym z największych uniwersytetów w USA. W 1986 roku, mając 22 lata, zaczął projektować dla Knopf Publishing, i nadal tam pracuje jako dyrektor artystyczny. "Start. Design dla nastolatków i nie tylko" to pierwsza książka do nauczania projektowania graficznego dla młodzieży. W USA sprzedało się 60 tys. egzemplarzy.






Jako redaktor i dyrektor artystyczny w pismach Pantheon Graphic pracował z najlepszymi rysownikami na świecie, w tym Chrisem Waresem, Art Spiegelmanem, Danem Clowes, Davidem Mazzucchelli, Charlesem Burnsem, Michael Cho i Alexem Rossiem. Otrzymał National Design Award for Communications, a jego TED Talk oglądano ponad 1,3 miliona razy.







Znany jest z tego, że jest fanem komiksów, w szczególności Batmana. Pierwszą okładką, którą zapamiętał jako dziecko, była właśnie z tym komiksowym bohaterem. Miał wtedy trzy lata. Od tego czasu stał się ekspertem od Batmana, a dziecięcą obsesję na jego punkcie zamienił w trwałą pasję. Napisał też kilka komiksów i zaprojektował okładki do kilku publikacji DC Comics.


 

Gdy projektuje, unika dosłowności. Jego okładki są intrygujące i zaskakujące, ale mają też urok, który sprawia, że podobają się też masowemu odbiorcy. I to tyle o jego stylu, bo – jak sam mówi – te najprostsze i skuteczne okładki nie są podyktowane stylem. Jest nie tylko projektantem,ale też redaktorem i pisarzem, który ma to szczęście, że sam projektuje okładki do swoich książek.









 

Kidd, pytany, skąd bierze pomysły, odpowiada, że w większości inspiruje się tym, o czym jest książka, ale także tym, co dostarcza mu codzienność. A gdy już przeczyta książkę? Kontaktuje się z autorem książki, angażuje też fotografów i ilustratorów. Czasami od pomysłu do gotowego projektu mija i pół roku.






Oto pięć zasad, którymi kieruje się Chip Kidd w czasie pracy nad okładką książki:


1. Licz na pierwsze wrażenie
Może się ono wiązać z tajemnicą, wtedy zmusza się czytelnika do szukania skojarzeń, albo odwrotnie - okładka jest tak oczywista, że mówi wprost o tym, o czym jest książka.

2. Przeczytaj książkę 
Zanim zacznie projektować okładkę książki, Chip Kidd czyta rękopis i próbuje zilustrować główną ideę książki, odpowiadając sobie napytanie: "Na czym polega ta historia?".

3. Zrozum, czego chce autor
Bycie zarówno projektantem, jak i pisarzem pomogło Chipowi zrozumieć, czego chcą autorzy. Zrozumienie procesu publikacji z perspektywy autora sprawiło, że stał się bardziej spostrzegawczy. Oczywiście nie trzeba być pisarzem, aby móc pracować z autorami. Po prostu warto wsłuchać się w to, co mówią.

4. Inspiruj się swoim hobby
Chip Kidd jest wielkim wielbicielem komiksów. Napisał kilka komiksów dla DC Comics i zaprojektował okładki. Jeśli spojrzy się na jego dzieła, można dostrzec wpływ komiksów. Wniosek? Warto zastanowić się, jak nasza pasja lub hobby może nas zainspirować.

5. Bądź inny
Chip Kidd nie jest zainteresowany trendami czy modą, nie projektuje dla konkretnej grupy docelowej. Nie reprezentuje żadnego stylu, ale jest wrażliwy, o jego projektach można powiedzieć, że są przemyślane. Dlatego kiedy się projektuje, lepiej nie myśleć o tym, co jest fajne w danym momencie. Odważ się być inny. Odważ się być odważnym.






Drugą książką Chipa Kidda, która ukaże się w Polsce, to "Oceń to". Zostanie wydana w serii TED Book (małe książki o wielkich ideach. Są na tyle krótkie, że można je przeczytać za jednym posiedzeniem, ale na tyle długie, że pozwalają na pogłębione poznanie tematu).







"Oceń to" to zabawne spojrzenie o znaczebiu pierwszego wrażenia – w projektowaniu i w życiu. To ono decyduje, czy coś się wyróżnia, jak się z tym obchodzimy, czy to kupujemy i jaki mamy do tego stosunek. Projektant rozprawia się z designem rzeczy codziennego użytku, tym dobrym, złym, absurdalnym i genialnym. Od projektu porannej gazety, przez biletomat w metrze, książki, które przeglądamy, smartfona, którego używamy, do opakowania czekoladowego batonika, którego kupujemy na przekąskę – Kidd ujawnia tajemnice stojące za każdym z wyborów projektowych, a wszystko to czyni ze sporą dawką humoru i specjalistycznej wiedzy. 





Metryczka
Start. Design dla nastolatków i nie tylko
Chip Kidd
tłumaczenie: Bożena Chamielec
liczba stron: 160

Oceń to! (TED Books)
Chip Kidd
liczba stron: 122
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel